Friday 10 August 2012

Fakta tentang Spongebob

Aku nak ceritakan sesuatu disebalik siri kartun Spongebob Squarepants. Korang kena paham benda ni dan jangan terikut sangat. Dalam agama kristian ada ckp tentang "seven deadly sins"(7 dosa paling bahaya). Sesiapa yang beragama islam memang takde kena mengena dgn benda ni tapi korang kena ambik tau sebab kalau tak berhati2 nanti susah. Sebenarnya watak2 utama dalam cerita spongebob ni diilhamkan daripada seven deadly sins tersebut. Benda ni disahkan sendiri oleh Stephen Hillenburg. Pencipta siri tu. Ini senarai 7 dosa dan nama2 watak yang berkaitan;

1.Greed(tamak)-Mr.Krabs

Watak ni paling jelas antara yang lain. Dea asik pikirkan harta je dan sentiasa cari jalan nak dapatkan duit lebih walaupun terpaksa menyusahkan orang lain. Kalau korang follow setiap episod cerita ni,ada satu episod ni di mana dea suruh spongebob telan beg duit dea sebab takut mak dea mintak duit.

2.Envy(dengki)-Plankton

Plankton memiliki sebuah restoran yang tak laku betul2 depan restoran musuh dea. Dea sentiasa cemburukan kejayaan bisnes Krabs dan selalu cuba nak curi resipi rahsia krabby patty

3.Pride(bangga/berlagak)-Sandy

Sandy adalah satu2nya makhluk darat yang tinggal di lautan. Perkara ni membuatkan dea rasa bangga dengan diri sendiri. Dea selalu lawan karate dengan spongebob dan bangga bila dea menang. Tapi kalau dea kalah dea tak puashati.

4.Gluttony(gelojoh)-Gary

Yang ni mungkin kita tak perasan,tapi kalau diperhati betul2. Sepanjang siri spongebob ni kerja si gary ni MAKAN je. Kalau tak bagi makan nanti dea makan kerusi. Pernah sekali tu tuannya lupa nak bg makan dea lari rumah. Pernah sekali tu juga bila spongebob keluar rumah selama 3 hari dan squidward terpaksa jaga dea,dea diberi jumlah makanan untuk seminggu dan habis makan dalam 1 hari je.

5.Wrath(kemurkaan)-Squidward

Wrath,secara terperincinya bermaksud tindakan atau perbuatan yang ganas,panas baran dan sebagainya. Tengok cara squidward lyn jiran2 dea pun dah tau. Dea akan marah,kadang2 dea ugut nak pukul dan sebagainya. Perwatakan dea menunjukkan dea seorang yang panas baran,pessimistic,sentiasa negatif je.

6.Sloth(pemalas)-Patrick

Dea pakai seluar je setiap masa. Kalau korang tengok episod bertajuk "big pink loser",di akhir episod tu dea dapat anugerah "paling lama tak buat apa2 langsung". Kemudian dea masuk balik rumah dea untuk pertahankan anugerah tu.

7.Lust(nafsu)-Spongebob

Benda ni mungkin kurang jelas sebab kita selalu pikirkan nafsu ni berkaitan seks semata2. Definisi nafsu ialah "keinginan yang terlalu kuat untuk sesuatu". Melalui perwatakan spongebob ni jelas menunjukkan yang dea adalah karakter yang paling bernafsu dalam siri ni.

Terkejut? Aku tak terkejut pun. Ni bukan kartun upin ipin. Ni kartun orang putih. Tapi apa2 pun spongebob memang best. Cuma next time korang kena berhati2 la dengan apa yang korang layan.

-Madara

No comments:

Post a Comment